ENVIROMENTÁLNE TECHNOLÓGIE – nové stroje a zariadenia. RECYKLÁCIA – triedenie a úprava odpadov. OBNOVITEĽNÉ ZDROJE ENERGIE – energetická a materiálová efektívnosť.

Nové Iveco Stralis X-WAY


Spoločnosť AUTO-IMPEX, spol. s r. o., predstavuje nový rad vozidiel IVECO pre stavebnú logistiku a mestské služby. Stralis X-WAY je špeciálne navrhnutý pre výjazdy spojené s dopravnou a so stavebnou logistikou, poskytuje výbornú mobilitu a stabilitu v teréne. Predstavujeme ideálne vozidlo na všetky cesty, ktoré je zároveň skvelým pomocníkom v komunálnych a špeciálnych službách.


IVECO Stralis X-Way predstavili v polovici minulého roku počas slávnostného ceremoniálu usporiadaného vo výrobnom závode značky IVECO v španielskom Madride v súvislosti s prevzatím zlatého ocenenia v rámci auditu World Class Manufacturing – medzinárodnej metodiky organizácie výrobného cyklu s cieľom spravovať svoje výrobné závody čo najefektívnejšie.

Preslávený podvozok Trakker a terénne schopnosti s najlepším užitočným zaťažením vo svojej triede

IVECO svojím novým modelovým radom ťažkých nákladných vozidiel Stralis X-Way rozširuje ponuku a vypĺňa medzeru v ponuke čisto cestných modelových radov Stralis a modelového radu Trakker určeného do terénu a na ťažké nasadenie.

Stralis X-Way je určený na ideálne využitie na staveniskách, pre komunálne potreby a do ľahšieho terénu. Taktiež je optimálnym vozidlom pre dopravcov jazdiacich prevažne po spevnených komunikáciách s potrebou prekonania ľahšieho terénu „na poslednej míli“, teda zvláda ľahší terén v záverečnej časti trasy prepravy. To využívajú napríklad dopravcovia prepravujúci sypké hmoty na dlhšie vzdialenosti, ale s potrebou prekonania ľahšieho terénu v závere trasy. Podľa vyjadrenia zástupcov výrobcu je nový modelový rad Stralis X-Way prienikom medzi robustnosťou a odolnosťou vozidiel Trakker a všetkými prvkami bezpečnosti a úspor v modelovom rade Stralis.

Maximálna výkonnosť na cestách a palivová účinnosť

Motory pre tento nový rad vozidiel sú dostupné v troch objemoch 8,7, 11,1 a 12,9 litra pod známym označením Cursor 8; Cursor 11 a Cursor 13. Sú to všetko radové šesťvalce s úpravou výfukových plynov selektívnou katalytickou redukciou bez recirkulácie výfukových plynov EGR. Tento systém je unikátny tým, že tieto motory „dýchajú“ iba čistý vzduch bez pridávania časti výfukových plynov do sánia na opätovné spálenie. IVECO nazýva tento svoj systém HI-SCR. V porovnaní s inými systémami na úpravu emisií obsahujúcimi EGR je systém HI-SCR zhruba o 70 kg ľahší, obsahuje menej komponentov, nespotrebováva palivo na vypálenie filtra pevných častíc, čo zaručuje nižšiu spotrebu paliva, neobmedzuje prevádzku vozidla prestojmi pri vypaľovaní filtra pevných častíc a tepelné výkyvy systému a samotná teplota sú oveľa nižšie, čo šetrí napríklad vozovku, ktorá je pri vypaľovaní filtra pevných častíc tepelne ovplyvnená. Výkon najmenšieho z týchto motorov sa začína na 228 kW (310 k) s maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 1 300 Nm a ponuku uzatvára najvýkonnejší a najobjemnejší motor s výkonom 419 kW (570 k) a 2 500 Nm krútiaceho momentu.

S uvedenými motormi môžu byť spriahnuté klasické manuálne prevodovky, automatizované alebo automatické. Pri vozidlách Stralis X-Way je taktiež v ponuke nový model automatizovanej 12-stupňovej prevodovky HI-TRONIX, ktorá má v porovnaní so svojou predchodkyňou nižšiu hmotnosť, kratší čas radenia asi o 10 %, takmer dvojnásobnú životnosť v počte radení, predĺžené servisné intervaly až na 600 000 km pri prevádzke na dlhé vzdialenosti a je zhruba o 35 % tichšia. Táto prevodovka je vybavená aj novými funkciami ako MANÉVROVACÍ REŽIM umožňujúci pomalý a precízny posun vozidla, ROCKING MÓD pre rozhojdanie vozidla pri zapadnutí, ECO-ROLL voľnobežku pri jazde z kopca pre úsporu paliva, CREEP MODE funkciu automatického rozjazdu po uvoľnení brzdového pedálu napríklad pri jazde v kolóne a HI-CRUISE prediktívny geotempomat a radenie prevodových stupňov pomocou GPS systému. Všetky tieto nové funkcie prinášajú majiteľom vozidiel nižšie náklady, vodičov odbremeňujú od svojich rutinných povinností za volantom a prinášajú vyššiu bezpečnosť na cestách. 

Špičkvý komfort a užitočné zaťaženie v odvetví cestných vozidiel

Tým, že tento rad vozidiel je určený aj na komunálne a špeciálne účely, ráta sa s použitím týchto podvozkov aj pod nadstavby vyžadujúce odoberanie vysokého krútiaceho momentu od motora vozidla. To majú zabezpečiť nové pomocné pohony (PTO) s možnosťou odberu až 2 500 Nm. Ďalším aspektom pre komunálne vozidlá sú samotné rámy, ktoré majú rovnaký prierez po celej dĺžke a sú dostupné aj predĺžené zadné previsy.

V ponuke sú široké možností konfigurácíi vozidiel modelového radu Stralis X-Way ale za povšimnutie určite stojí vyhotovenie podvozka 8 x 4 určeného na domiešavače betónu označeného SUPER LOADER s 8,7-litrovým motorom s výkonom 294 kW (400 k), kde pohotovostná hmotnosť podvozka 8 945 kg je najnižšia pre danú kategóriu.


Rôzne konfigurácie a modulárny prístup prinášajú maximálnu flexibilitu

Modulárny systém konštrukcie vozidla poskytuje maximálnu flexibilitu pre špecifické požiadavky zákazníkov, čo umožňuje aj široká ponuka náprav (napríklad s jednoduchou alebo dvojitou redukciou pre zadné poháňané nápravy) a ďalších prvkov umožňujúcich kombinovať podvozky s rôznymi nadstavbami.

Zaujímavým prvkom je možnosť výberu z troch nastavení podvozka podľa toho, ako často sa vozidlo bude používať v teréne alebo na ceste s označením ON, ON+ a OFF. Vyhotovenie ON je najnižšia verzia určená na použitie na ceste s ľahkým prístupom do kabíny vozidla. Vyhotovenie ON+ je takisto určené väčšinou na použitie na ceste, ale s väčším predným nájazdovým uhlom, so zlepšenou ochranou nárazníka a s väčšou svetlou výškou pod prednou nápravou. Vyhotovenie OFF je s najvyššou svetlou výškou a predným nárazníkom upraveným do terénu s nájazdovým uhlom až 25 stupňov.

Pre spomínaný ľahší terén a dostupnosť na „poslednej míli“ v záverečnej časti trasy prepravy je určený systém hydraulického pohonu prednej nápravy pomocou hydraulických motorov v nábojoch kolies pod označením HI-TRACTION. Prináša väčšiu nosnosť vozidla, nižšiu spotrebu paliva, rovnaký polomer otáčania a väčšiu univerzálnosť v porovnaní s klasickým mechanickým pohonom kardanovým hriadeľom.

IVECO pre modely X-Way ponúka rad rôznych kabín od krátkej dennej s nízkou strechou Active Day (AD) cez predĺženú s jedným alebo dvoma lôžkami za sedadlami s nízkou alebo vysokou strechou Active Time (AT) až po vyhotovenie kabíny, ktoré sa štandardne používa v diaľkových vozidlách s označením Active Space (AS).

O bezpečnosť vozidiel a ich posádok sa starajú elektronické systémy bŕzd EBS, elektronický stabilizačný systém ESP, núdzový brzdový systém AEBS a systém sledovania jazdných pruhov LDWS.


AUTO-IMPEX, spol. s r.o., poskytuje spoľahlivé, profesionálne služby s orientovaním sa na potreby a požiadavky zákazníkov. Okrem hlavných služieb priamo súvisiacich s predajom a so servisom vozidiel poskytuje ostatné služby súvisiace s prevádzkou vozidiel: garanciu mobility, poradenstvo, školenia pre zákazníkov. Spoločnosť Auto-Impex výchovou študentov zabezpečuje nových profesionálov na pracovnom automobilovom trhu.

Bratislava; Vlčie hrdlo 68, 033/32 42 330, Trnava, Trstínska 28, 02/40 257 200

www.auto-impex.sk